Scorebord

Nieuwe survey portal geeft verenigingen makkelijk en snel inzicht in behoeften van leden

Vitale verenigingen kenmerken zich door een sterke organisatie, een toekomstbestendige accommodatie en een hechte verenigingscultuur. Daarbij is het cruciaal dat verenigingen leden betrekken bij veranderingen. Hoe denken de leden over de sfeer op de vereniging, wat vinden ze van de accommodatie en zijn ze tevreden over de lessen die worden aangeboden?

Als vereniging is het van groot belang inzicht te hebben in de wensen en behoeften van de mensen die regelmatig jouw sportpark bezoeken. Daarnaast slokt het coronavirus en de bijbehorende maatregelen veel energie op, waarbij de focus veelal lag op de korte termijn. Het is echter belangrijk om ook verder vooruit te kijken. De nieuwe survey portal van de KNLTB faciliteert verenigingen hierbij op een laagdrempelige manier.

Benchmarken

Op basis van de behoeften van verenigingen - gemeten aan de hand van vragen die bij de KNLTB binnenkomen en de ervaringen van KNLTB Accountmanagers - is een complete vragenlijst klaargezet. Verenigingen hebben de mogelijkheid om zelf maximaal vijf vragen toe te voegen. In de survey portal komen alle antwoorden van de leden binnen, in een overzichtelijk dashboard en worden deze direct afgezet tegen verschillende benchmarks. Een groot voordeel is dus dat je niet alleen inzicht krijgt in wat jouw eigen leden vinden, je hebt ook de mogelijkheid de resultaten te vergelijken met andere verenigingen. Daarbij zijn er drie opties: een landelijke of regionale (provincie) vergelijking, of een vergelijking naar grootte. Alles bij elkaar biedt het een helder beeld van hoe jouw vereniging zich verhoudt tot andere verenigingen.

De uitkomsten van het onderzoek kunnen verenigingsbestuurders de juiste handvatten geven om hun koers te bepalen en gericht beleid te maken voor de toekomst.

Het nieuwe onderzoeksplatform is vanaf januari te gebruiken voor alle verenigingen en is gratis toegankelijk. De KNLTB richt zich in de communicatie in eerste instantie op de bestuurders en ledenadministrateurs. Via het KNLTB ID krijgen zij toegang tot de eigen afgeschermde plek op het platform. Via de verschillende KNLTB-communicatiekanalen en de Accountmanagers wordt het platform de komende tijd onder de aandacht gebracht van de verenigingen. Veel verenigingen doen al onderzoek onder hun leden. Voor hen is dit een volgende stap op dit gebied. Met het platform wordt onderzoek makkelijker, stel je de juiste vragen én kun je de resultaten snel en overzichtelijk duiden.

Een toekomstbestendige koers

Vooralsnog is via de survey portal één vragenlijst beschikbaar, het ledentevredenheidsonderzoek. Op termijn komen meerdere vragenlijsten beschikbaar en kunnen verenigingen over allerlei onderwerpen vragenlijsten uitsturen, zoals de lessen die je als vereniging aanbiedt of over de inzet van vrijwilligers. Het platform kan in de toekomst uitgroeien tot een plek waar diverse voorgeprogrammeerde vragenlijsten staan, die verenigingen met slechts een paar drukken op de knop kunnen versturen naar leden. Het is een goed voorbeeld van hoe de KNLTB verenigingen kan ondersteunen bij het voeren van toekomstbestendig beleid.

De survey portal biedt samen met de vitaliteitsscan en Clubanalytics, tools die de KNLTB Accountmanagers meer inzicht bieden in de werkelijke staat en mogelijkheden van de vereniging. Het zijn geen noodzakelijke middelen om tot goed clubbeleid te komen, maar samen met de nieuwe survey portal, bieden ze wel een heel compleet beeld van de situatie en de toekomstbestendigheid van de vereniging.