vrijwiliigers computer

Tennisverenigingen profiteren weer volop van workshops ledenwerving en -behoud

Praktische tips, een plan maken voordat je begint, analyse van je ledenbestand en onderling sparren over ervaringen, het kwam weer allemaal voorbij in een serie van elf workshops ledenwerving en -behoud van de KNLTB, die in februari werd afgesloten. “Denk aan de voorkant na over hoe je gaat werken, dat blijft toch belangrijk om te benadrukken”, zegt Edwin Giethoorn, een van de KNLTB Accountmanagers die de workshops gaf. “Je wil leden werven, maar daarbij moet je al nadenken over hoe je ze gaat behouden. Tijdens de workshops kun je clubs goed uitleggen hoe je dat doet.”

Het blijft één van de belangrijkste en tevens meest uitdagende thema’s voor tennisverenigingen: ledenwerving en -behoud. In de elf workshops door het hele land, waar in totaal zo’n 160 bestuurders van ongeveer tachtig verenigingen aanwezig waren, werd nog maar eens benadrukt dat werving en behoud bij elkaar horen, niet los van elkaar kunnen worden gezien. “Om het in marketingtermen uit te drukken:  je moet als vereniging eigenlijk een korte ‘klantreis’ uitstippelen. Zijn ze eenmaal op je club, hoe bied je ze dan een warm welkom, zorg je dat ze zich thuis voelen, een goede start maken en dus ook graag lid blijven. We hebben ook hier weer aangegeven dat de rol van de tennisleraar hierbij heel belangrijk is. Dat is toch vaak de spil op de club, een aanspreekpunt, verbinder. Het is dan ook goed om de trainer vanaf de voorbereidingen al te betrekken.”

Analyse

De meest logische start, onderstreept de KNLTB tegenwoordig standaard bij bijeenkomsten over ledenwerving en -behoud, is een duidelijke analyse van je ledenbestand, via Club Analytics snel te verkrijgen. De aanwezige verenigingen kregen bij aanvang van de workshops ook allemaal een uitdraai. “Het geeft direct een beeld van jouw vereniging, van de verdeling van je ledenbestand, maar ook van hoe je scoort met ledenwerving ten opzichte van ledenbehoud. Hoe ontwikkelt het ledenbestand zich vanaf het moment dat nieuwe leden binnenkomen? En van daaruit zijn wij met de verenigingen in gesprek gegaan over hoe ze het kunnen aanpakken.” Een analyse kan ook jouw vereniging krijgen door contact op te nemen met de KNLTB Accountmanager in jouw regio.

In gesprek met de KNLTB, maar ook onderling, werd vervolgens gespard over hoe nieuwe leden op de juiste manier welkom te heten en snel ‘op te nemen’ in de vereniging. Giethoorn: “Een persoonlijke benadering in het eerste contact is heel belangrijk. Mensen voelen zich dan niet zo snel verloren. Vervolgens zijn de belangrijke activiteiten en middelen aan de orde geweest waardoor nieuwe leden snel meer plezier krijgen in de sport, zoals 8&9 Tennis, Tennis Alles-in-1, nieuwe, kortere toernooivormen. Waarom werkt het goed en hoe kun je het op jouw club organiseren?”

Ledenwerving

In het tweede deel van de workshops lag de nadruk meer op ledenwerving. Hoe interesseer je mensen voor de tennissport en jouw vereniging? “We horen dan toch nog veel van verenigingen dat iets als een straten- of een buurttoernooi goed werkt, waar tennisleden bekenden van hen interesseren voor de sport. Maar vergeet ook de open dag niet, die verenigingen kunnen aanmelden op Tennis.nl, waarna mensen hem kunnen vinden en zich gemakkelijk kunnen inschrijven.”

En wat uitstekend werkt maar nog lang niet bij alle verenigingen bekend is: “De Zomer Challenge! Een tijdelijk tennislidmaatschap als een aantal andere sporten midden in de zomerstop zit. Het is echt een uitgelezen kans voor mensen om eens kennis te maken met tennis!”

Ledenwerving en -behoud blijft elk jaar een belangrijk thema en dus worden er ook elk jaar opnieuw workshops gegeven. Wil jij daar volgend seizoen ook je voordeel mee doen? Houd dan vooral Centrecourt.nl in de gaten en schrijf je op tijd in!