Tennisvereniging Thor De Bataaf uit Den Haag is niet zomaar een club. Met bijna 1.400 leden, 18 buitenbanen en competitietennis in de Hoofdklasse, is het één van de meest in het oog springende tennisverenigingen van Nederland. En toch maakt het bij veel initiatieven en evenementen die vanuit de club worden georganiseerd, niet zoveel uit hoe groot de vereniging is, zo weten ze in het noorden van de Hofstad. Het gaat vooral om enthousiasme, energie en gezelligheid, zeker bij het jaarlijkse Forever Young-toernooi. Het open Senioren Plus Toernooi zat onlangs met 68 deelnemers weer helemaal vol. “De vraag is vooral: wat kun je extra bieden?”
“Er is weer flink wat alcohol doorheen gegaan!”, grapt toernooi-organisator Jurgen Dorst. Hij overdrijft het wat, zo erkent hij, maar gezellig was het zeker en daar hoorde een drankje en een hapje na de wedstrijden absoluut bij. De gezelligheid en het plezier moeten ook belangrijke elementen zijn van een Senioren Plus Toernooi, dat door steeds meer verenigingen wordt georganiseerd. “Heel eerlijk, dat potje tennis kunnen deze mensen eigenlijk altijd wel spelen. Een flink deel van hen is al gepensioneerd. Het gaat er echt om wat je om dat tennis heen te bieden hebt.”
Inzet en communicatie
Tennis is een prima sport om tot op hoge leeftijd te beoefenen, met alle positieve effecten van dien. Het Senioren Plus Toernooi is dan ook een toernooivorm die door de KNLTB van harte wordt gesteund en gepromoot. Het is één dag waarop iedereen een aantal dubbelwedstrijden speelt, geniet van de sfeer en de onderlinge contacten en waarop de sportieve prestaties even op het tweede plan staan. Bij Thor De Bataaf sloeg het toernooi een aantal jaren geleden geweldig aan en dit jaar deden er voor het eerst meer mensen van buitenaf dan van de eigen vereniging mee – zo’n 44.
De club ervaart dat nu het Forever Young-toernooi goed op de rails staat, het eigenlijk jaar na jaar een succes is. “Mensen hebben een geweldige dag en velen zijn er een jaar later weer bij, deze keer heb ik heel wat geïnteresseerden moet afwijzen omdat we vol zaten”, vertelt Dorst. Om zover te komen heb je echter tomeloze inzet en enthousiasme van betrokken vrijwilligers nodig. “We organiseren het jaarlijks met zijn vieren. We vinden het zelf heel leuk om te doen en dan is het ook niet zo moeilijk om er veel tijd in te steken.” Zo kreeg Thor De Bataaf in goed overleg van veel clubs in de regio toestemming om toernooiposters op te hangen en laat het ook jaarlijks visitekaartjes van het toernooi drukken die bij veel verenigingen bij het pinapparaat komen te liggen. “Contacten onderhouden en communicatie, daar heeft het veel mee te maken, ook naar onze eigen leden toe. Nu het toernooi zo succesvol is, zijn er op zo’n dag maar weinig banen beschikbaar voor vrijspelen. Maar als je dat tijdig en op de juiste manier communiceert, is er niks aan de hand.”
‘Live muziek geeft zoveel extra’s!’
Het was al opgemerkt door Dorst, bij een Senioren Plus-toernooi draait het bij uitstek om wat je om het tennis heen te bieden hebt. “We spelen de eerste wedstrijden van kwart over twaalf tot één uur, dan is er voor iedereen een heerlijke lunch en daarna spelen we weer wedstrijden van twee tot vier, met nog een kwartier pauze. Na afloop wordt er natuurlijk gezellig een drankje gedaan.” De belangrijkste ‘troef’ van Thor De Bataaf is daarmee echter nog niet benoemd: “Live muziek! Twee gitaristen die de hele dag nummers uit de jaren zestig en zo nu en dan wat Nederlandstaligs spelen. We doen het tegenwoordig ook bij de clubkampioenschappen, het geeft de dag zoveel extra’s!”
‘Je moet er iets van willen maken’
Het ligt voor de hand, maar een grootse aankleding van het toernooi en zeker live muziek, kosten geld. En heb je daarvoor een aantal sponsors en in het geval van Thor de Bataaf zelfs een heuse business club tot je beschikking, dan helpt dat. Zeker wanneer businessclub-leden de nodige reclametijd krijgen op een aantal beeldschermen die op het park hangen. Hard werken en tijd investeren kan echter op elk niveau, daar is Dorst van overtuigd. Elke vereniging kan nadenken over de aankleding en de beleving, contact zoeken met lokale ondernemers voor eventuele sponsoring en verenigingen in de regio vragen om ondersteuning bij de promotie. “In de contacten moet je investeren, die moet je opbouwen en dat kan alleen met heel veel inzet. Je moet er echt iets van willen maken!”