Veel tennisverenigingen kampen met een tekort aan vrijwilligers en hebben ook regelmatig te maken met een terugloop van het ledenaantal. Zo ook TV ’t Slotje. Wilanda Spierings van deze club heeft daarom afgelopen maand de workshop ‘Vrijwilligers werven, maar dan anders’ gevolgd. Ze heeft het als erg positief en leerzaam ervaren.
Mindset veranderen
Bij TV ’t Slotje speelde al wel langer het idee dat er iets moest gebeuren, maar ze wisten niet goed hoe. Spierings: “Ik hoopte bij de workshop tools te krijgen waar we binnen de club mee aan de slag kunnen. Alle hulpmiddelen om te leren de mindset te veranderen, zijn welkom!”
En die tools kreeg Spierings bij de workshop die over drie avonden verdeeld was. “We moesten leren omdenken. Je zit heel vaak in een zelfde patroon te denken. Deze avonden waren bedoeld om dat te doorbreken.” De workshop ging vooral in op hoe je meer vrijwilligers kan krijgen. “Maar wat we dus moesten doen, was bedenken hoe je juist zo min mogelijk vrijwilligers binnen de club krijgt. Daar kwamen de meest absurde dingen uit. Bijvoorbeeld: we gaan ze extra contributie vragen of ze moeten betalen voor elk uur dat ze komen.”
Die sessie was voor Spierings een eyeopener. “We weten heel goed hoe we de vrijwilligers en leden moeten wegjagen, maar om ze te behouden, moeten we dus precies het tegenovergestelde doen.” Spierings geeft wat concrete voorbeelden van wat je soms ziet bij een club. “Er hangt een welkomstbord bij de club waarop staat: Welkom bij de club. En daaronder staan tien regels met wat allemaal niet mag op het park. Is dat nou eigenlijk wel zo gastvrij?”
Gastvrijheid
Bij TV ’t Slotje is er afgelopen week al direct wat met de lessen uit de workshop gedaan. Er was een avond gepland om het over de gastvrijheid van de club te hebben. Wanneer je als club gastvrij bent voelen mensen zich prettiger en welkom bij een club, dit draagt bij aan leden- en vrijwilligersbehoud. Uit de bijeenkomst over gastvrijheid kwamen wel wat nuttige dingen. Spierings: “Als we mensen voor bardiensten inplannen, krijgen zij een mail met een lang rijtje regels. Bijvoorbeeld dat je geen alcohol mag schenken onder de 18. Dat komt heel onvriendelijk over. Niet iedereen vindt het namelijk prettig om een bardienst te draaien. Dus waarom zet je niet in die mail: Fijn dat je dit voor ons wilt doen. Je bent onze gastheer/gastvrouw. Zorg ervoor dat iedereen een leuke avond heeft. De dingen die niet mogen, zoals alcohol schenken onder de 18, hangen ook gewoon bij de bar.”
Zo’n avond zorgt er niet direct voor dat de leden zich massaal komen aanmelden, volgens Spierings. “Maar het zorgt er wel voor dat je mensen meeneemt in de mindset dat het anders moet. Dat is dus iets wat ik vanuit de workshop heb toegepast deze avond. En ik kreeg veel positieve reacties.” Spierings vindt het dan ook zeker een aanrader. “Ik volgde de workshop na een lange dag werken. En als het me dan toch nog energie geeft aan het eind van de dag, zegt dat volgens mij wel dat het interessant was.”
Ook in de komende maanden wordt de workshop nog een aantal keer gegeven.