Tennisspreuk

Aankleding doorslaggevende factor bij succesvol wintertoernooi TV Hiaten

Wat vijf jaar geleden nog begon als een probeersel, is inmiddels uitgegroeid tot een wintertoernooi met aanzien tot ver buiten Hendrik-Ido-Ambacht. Het open wintertoernooi van TV Hiaten is met een kleine vierhonderd deelnemers een groot succes. Met een camouflagedoek over de kantine, een leeuw op de uitkijk en een Land Rover voor de deur werd de vijfde editie onlangs omgedoopt tot het Hiaten Big 5 wintertoernooi, met een knipoog naar het lustrum van het evenement. Volgens goed gebruik werd het event afgesloten met een ‘beestachtige feestavond’.

De aankleding van het wintertoernooi is volgens voorzitter Michel Middendorp de grootste succesfactor. “We maken er één gezellige week van. De tennissers doen niet alleen mee voor de wedstrijden, maar ook voor de gezelligheid rond de baan. We voegen vanwege de tijd van het jaar ook altijd een wintersporttintje toe. Er is muziek, er wordt warme chocolademelk en glühwein geschonken en er worden hapjes geserveerd. We zijn een club waar mensen buiten het tennis om ook graag een kopje koffie komen drinken en trekken dit door tijdens het wintertoernooi.”

Gezelligheid

De gezelligheid trekt veel mensen naar TV Hiaten. Van zo'n 275 deelnemers tijdens het eerste dubbeltoernooi vinden inmiddels bijna vierhonderd tennissers hun weg naar de Zuid-Hollandse club. Er moet een voorweekend aan te pas komen om het toernooischema binnen een week uit te spelen. “We beschikken daarnaast over een trouwe groep vrijwilligers om het toernooi in goede banen te leiden”, vervolgt Middendorp. “Tijdens de laatste editie sneeuwde het en lag er al snel een laagje sneeuw op de banen. Maar door de inzet van de vrijwilligers kon er binnen no time weer gespeeld worden. Er doen veel tennissers van niveau 8 en 9 mee. Plezier hebben staat dus voorop.”

Feestavond in trek

Aan promotie hoeft TV Hiaten nauwelijks te doen. Een aankondiging via Facebook is vaak al voldoende. “Het is de mond-op-mondreclame die het meeste effect heeft. Via Facebook promoten we het toernooi ook, al moeten we daar voorzichtig mee zijn. Vooral de feestavond is in trek en het moet wel de bedoeling blijven dat hier vooral de deelnemers van het toernooi op afkomen. Al proberen we daar niet de strengste in te zijn.

Reden tot aanpassingen heeft de toernooileiding volgens Middendorp niet. “Succesformules hoef je niet per se te veranderen. Natuurlijk bespreek je mogelijke alternatieven voor bijvoorbeeld de toernooiopzet, maar voorlopig blijven we doorgaan op de oude voet.”