Crew

Achttien jongeren organiseren als team HTC’s Next evenementen bij HTC Son

FIFA-toernooien, girls-avonden en pietendagen. Het is een greep uit de activiteiten die de groep van fanatieke tieners bij HTC Son organiseert. Het team van HTC’s Next, dat voortkwam uit de WhoZnext campagne van de KNLTB om jeugd als vrijwilliger te betrekken bij de tennisclub, bestaat inmiddels uit liefst achttien jonge tennissers en organiseert door het hele jaar heen verschillende evenementen. “Je moet hen overtuigen dat vrijwilligerswerk meer oplevert dan dat het hen kost”, geeft Stefan Jorna, tennisleraar bij HTC Son, het geheim achter het succes prijs.

Vorig jaar werd de WhoZnext-groep zo groot dat de club uit Son en Breugel besloot om de tieners te verdelen over twee teams. Inmiddels behoren alle tieners weer tot hetzelfde team en organiseren gezamenlijk jaarlijks zo’n acht evenementen. De achtergronden van HTC’s Next-teamleden lopen uiteen van brugklassers tot universiteitsstudenten. En dat heeft zijn voordelen. “Door de grote aanwas hoeven de tieners maar twee keer per jaar een activiteit te organiseren”, vertelt Jorna. “Dat maakt het voor de jongeren makkelijker om te zeggen: ik help een keer mee. We hopen natuurlijk dat iemand daarna de smaak te pakken heeft en beseft dat het doen van vrijwilligerswerk veel voordelen heeft. Door de uiteenlopende leeftijden kunnen we bij elke project iemand toevoegen met ervaring.”

Stappen in ontwikkeling

Jorna, die als tennisleraar van HTC Son team HTC’s Next begeleidt, probeert de jongeren zo veel mogelijk vrij te laten bij de organisatie. “Maar een stukje sturing is altijd wel wenselijk”, weet de tenniscoach. “Vooral op gebied van marketing is het nodig om de groep een handje te helpen. Iemand van vijftien beseft nog niet helemaal dat bij een tennistoernooi de promotie ervan ruim van tevoren moet plaatsvinden. En dat is ook logisch. Vandaar dat ik blij ben met de steun van de meer ervaren jongeren. Ook moet ik zelf nog hier en daar bijspringen. Maar je ziet al snel dat elke tiener stappen maakt in zijn ontwikkeling. En dat is voor de jongeren zelf natuurlijk het belangrijkste voordeel. Paul Nagel, ooit begonnen bij HTC’s Next, werd onlangs zelfs verkozen tot vrijwilliger van het jaar.”

Jaarlijkse uitje

Maar behalve het opdoen van praktijkervaring gaat het toch vooral om plezier maken. “De groep heeft het met elkaar ontzettend leuk en worden vrienden. Je groeit naar elkaar toe wanneer je samen werkt aan de organisatie van een gaaf evenement. Het is zelfs zo dat twee teamleden niet meer bij onze club tennissen, maar het nog wel leuk vinden om bij HTC’s Next te horen en te helpen. Daarnaast is het jaarlijkse uitje een van de drijfveren van de jongeren om te komen helpen. Het team heeft al een keer ‘Wie is de mol?’ en ‘Expeditie Robinson’ met elkaar gespeeld en deelgenomen aan de zelfgemaakte Escape Room.”

Voor clubs die ook aan de slag willen met WhoZnext heeft Jorna een tip. “Een procesbegeleider van de KNLTB kwam bij onze club langs voor een kick-off. Dat heeft erg geholpen. De jongeren wisten zo waar ze aan toe waren. Probeer ook tennissers te betrekken uit de breedtesport. Door hen te activeren bereik je een doelgroep die over het algemeen geen grote binding heeft met de club. Wellicht dat zij daardoor ook nog langer blijven tennissen.”