Dunlop racket stuiteren

Initiatieven voor ledenwerving en ledenbehoud gedeeld op workshops

De KNLTB heeft ook dit jaar weer workshops gegeven over ledenwerving en ledenbehoud. Verenigingen hebben tijdens deze avonden advies gekregen over het werven en behouden van leden, maar ze konden ook onderling tips delen. Zo deelde Anne van Oss het initiatief van TV De Heerlijkheid in het kader van ledenwerving: een stratentoernooi. Bij de Noord-Brabantse club heeft dit succesvolle toernooi al het nodige effect gehad de afgelopen jaren.

Bestuurslid van TV de Heerlijkheid Anne van Oss heeft de workshop als erg nuttig ervaren. “Er kwamen zeker interessante punten voorbij waar we wat mee kunnen,” zegt Van Oss. Bij haar club is er nu geen jeugdafdeling meer. “Maar als we dat weer een keer op willen pakken, is het Tennis Alles-in-1 pakket zeker een goede optie. Je merkt toch vaak dat kinderen stoppen met tennis omdat er minder structuur inzit. Bij het hockey of voetbal heb je bijvoorbeeld elke zaterdag een wedstrijd. In het tennis konden we ze dat niet bieden. Maar wellicht met zo’n compleet pakket straks wel.”

Stratentoernooi

Naast het oppikken van informatie, kon Van Oss ook haar ervaringen delen met de andere deelnemers van de workshop. Zo deelde zij een initiatief van haar tennisclub in het kader van ledenwerving: een stratentoernooi. “Dat is een toernooi waarbij we leden vragen teams te vormen met straat- of dorpsgenoten die geen lid zijn. Zo kunnen we laten zien wat wij als tennisvereniging kunnen bieden. Naast dat het gewoon een gezellig toernooi is, is het ook voor de clubkas een goede avond. En het heeft al zeker effect gehad. We zien elk jaar weer dat nieuwe leden zich aanmelden naar aanleiding van het stratentoernooi.”

Communiceren via Whatsapp

Michiel Vos van TV de Hopbel was ook aanwezig bij de workshop. “Zo’n workshop is altijd nuttig. Het is goed om met andere verenigingen te praten en initiatieven te delen.” Vos deelde bijvoorbeeld het idee van zijn club om nieuwe leden te benaderen en op de hoogte te houden via Whatsapp. “Bellen is een ondoenlijke zaak. We hebben ook een tijdje geprobeerd te mailen, maar daar kwam vaak vrij weinig reactie op. Dan moest je er nog een keer achteraan mailen om toch nog een antwoord te krijgen.”

Volgens Vos werkt de app een stuk beter dan een mail of nieuwsbrief. “Je krijgt veel sneller reactie. Waar ik eerst twee weken moest uittrekken om via de mail contact te krijgen, heb ik nu binnen anderhalf uur veel meer respons. En ook veel meer positieve respons dan ik kreeg op mailtjes.” Het is geen groepsapp, maar het begint met persoonlijke, individuele appjes. Van daaruit kunnen dan wel groepsapps worden gevormd. Vos: “Als dan een paar aangeven dat ze geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld de 8&9 competitie, gooien we ze alsnog in een groep zodat we ze gericht daarover informatie kunnen geven en op de hoogte kunnen houden. Maar dat moeten ze wel zelf aangeven.”

Veel verenigingen reageerden positief op zowel het initiatief van Vos als Van Oss en zijn dankzij de workshop geïnspireerd geraakt om ook zelf actief aan de slag te gaan met ledenwerving en ledenbehoud.