Tennisvereniging TV Terweijde moest begin dit jaar iets doen om het dalende aantal leden een halt toe te roepen. In de afgelopen jaren zag de vereniging het totaal aantal leden teruglopen van 700 naar 300. In gesprek met de KNLTB Accountmanager kwam Terweijde tot de conclusie dat een nieuwe aanpak vereist was om de club weer aantrekkelijk te maken voor nieuwe leden. In de aanloop naar de open dag in maart gooide de club het daarom met een nieuwe ledenwervingscampagne over een volledig andere boeg. En met succes. Het leverde Terweijde 62 nieuwe leden op.
‘Frisse wind bij tennisvereniging Ter Weijde’, kopte de Culemborgse Courant in februari, een aantal weken voor de open dag. Er prijkte boven het artikel een mooi foto van een aantal leden rondom het nieuwe logo van de vereniging, inclusief vier jeugdleden. “Zelfs daar is over nagedacht”, zegt voorzitter Frans de Wit. Lachend: “We hadden ook een foto van een grijze kop van de voorzitter bij een tennisnet kunnen maken, maar dat sluit niet aan bij onze doelgroep.”
Doelgroep
Die doelgroep zijn seniorenleden in de leeftijdscategorie 35 – 45 jaar, zo bepaalde de club samen met de KNLTB Accountmanager na analyse. “Daar lagen kansen. De wijken hier verjongen steeds meer en onze club deed het al behoorlijk goed bij deze doelgroep. We richtten ons met alle promotionele uitingen vooral op deze leeftijdscategorie. Via onze social media-kanalen, onze website, maar ook in de lokale media, zoals met het bericht in de Culemborgse Courant. En de campagne bevatte nog een ingenieus element. “We richten ons ook nadrukkelijk op de jeugd, maar dat doen we voor een groot deel via de volwassen leden. Want in de leeftijdscategorie 35 – 45 hebben mensen veel jonge kinderen en we presenteren ons als laagdrempelig, als een familievereniging. Daarnaast richten we ons actief op behoud van onze leden 55+.”
De wervingsactie bij Terweijde in de aanloop naar de open dag hield concreet in dat volwassenen een jaarlidmaatschap konden afsluiten voor 95 euro per jaar, inclusief vijf gratis tennislessen. “Met die vijf lessen leer je direct andere mensen kennen, daar houd je wellicht een speelmaatje aan over, voel je je direct thuis en blijf je graag lid. We zijn ook heel actief om mensen aan het tennis te houden. En voor jeugdleden geldt dezelfde actie, voor een jaarlijks bedrag van 45 euro.”
‘Een heel leuke club!’
En toen was er dus de open dag, waarop de club als nooit tevoren in de schijnwerpers moest staan. Dat lukte. “Er vielen ook wel enkele zaken wat gelukkig samen”, erkent De Wit. “We hadden dus net een nieuwe huisstijl, een nieuw logo en een nieuwe website gereed. Door de campagne had we op de open dag heel veel deelnemers aan onze clinics en alle andere activiteiten. Bovendien hadden we schitterend weer! Toen ik op die dag over het park keek, dacht ik zelf ook: wauw, dit is echt een heel leuke club!” Ten slotte had Terweijde grondig nagedacht over de ontvangst van de bezoekers op de open dag. “Bij het clubhuis, waar de mensen binnenkwamen, hadden we direct een kraam als startpunt. Daar werden mensen verwelkomd, kregen ze de nodige informatie en werden ze doorverwezen naar de activiteit die ze wilden doen. Het klinkt misschien simpel, maar dat werkte echt geweldig, het gaf de bezoekers direct een prettig, welkom gevoel. Ik kan dat echt elke vereniging aanraden die een open dag organiseert.”
‘Marketing werkt’
Het gehele traject leverde Terweijde dus 62 nieuwe leden op. Nu is het wel zaak die leden voor langere tijd te behouden, maar ook dat ziet De Wit met vertrouwen tegemoet. “We hebben de nieuwe leden ook gevraagd een enquête in te vullen. Daarin vroegen we ook wat ze van de lessen vonden, of ze speelmaatjes hebben ontmoet en hoe zij naar de toekomst kijken. Zo’n negentig procent zegt volgend seizoen weer te gaan lessen.”
De Wit sluit af met een statement: “Goede marketing werkt, dat is hiermee wel bewezen. Op eerdere open dagen kwamen misschien vijf mensen af, nu meer dan zestig. Dat komt door al ons werk, tijdens de campagne, maar ook op de open dag. Dat is heel mooi om te zien.”