Het open toernooi van TV Spitsbergen kon wel wat nieuwe energie gebruiken om ervoor te zorgen dat het deelnemersveld niet in zou krimpen. De toernooileiding ging op zoek naar een verbindende factor en kwam uit bij de hoofdsponsor, waarvan een familielid van de eigenaar lijdt aan de spierziekte ALS. De club besloot rond het toernooi op allerlei manieren geld in te zamelen voor het goede doel. Met een mooi geldbedrag én een stijging van het deelnemersaantal tot gevolg.
Volgens voorzitter Erik Strijdhorst is het belangrijk om mensen te binden. “Het koppelen van een goed doel is een initiatief dat je als club kunt inzetten. Maar deze moet wel een link hebben met de vereniging.”
Binding
Die verbinding vond TV Spitsbergen in Stichting ALS. Tijdens het toernooi, dat gehouden werd tussen 24 juni en 2 juli, werden op het tennispark verschillende activiteiten uitgezet. Zo konden de deelnemers meedoen aan de ALS Ice Bucket Challenge (waarbij men in een bad ijskoud water over zichzelf heen gooide), was er gelegenheid om te darten en vond er aan het einde van het toernooi een loterij plaats. “Het zorgde voor reuring”, vervolgt Strijdhorst. “De loterij bijvoorbeeld. We begonnen met niks. Op een gegeven moment hadden we elke dag een nieuwe tafel vol prijzen. Bedrijven sponsorden prachtige geschenken, particulieren kwamen met kerstpakketten en andere spullen. Door het goede doel ontstond er echt een binding.”
Spitsbergen zette actief social media in om het geheel onder de aandacht te brengen. “Communicatie is ontzettend belangrijk voor een geslaagd toernooi”, weet Strijdhorst. “In de aanloop naar het toernooi publiceerden we veel leuke berichten waarmee we iedereen warm maakte voor het evenement. Het gebruik van goede fotografie werkt. Probeer als het even kan foto’s te gebruiken waar gezichten te zien zijn. Dat vinden mensen interessant. In de periode van het toernooi zag je op Facebook video’s van onze Ice Bucket Challenge voorbij komen.”
Tranen
Met een aantal van ruim 220 tennissers zat het deelnemersveld weer in de lift. Daarnaast was het opgehaalde bedrag van ruim drieduizend euro een prima resultaat. Strijdhorst: “De eigenaar van de hoofdsponsor had tranen in z’n ogen. Op de slotdag moesten ook de toernooileider en ik aan de Ice Bucket Challenge geloven. Haalden we mooi nog even vierhonderd euro extra op. Daarna ging iedereen met een prijs van de tafel naar huis. Je kan wel zeggen dat het toernooi zeer geslaagd was.”
Jubileum
Volgend jaar viert het open toernooi zijn tienjarig jubileum. “Dat wordt een extra feestelijke editie. Hoe die er precies uit ziet zijn we nu aan het bedenken, maar we kunnen mooi voortborduren op wat we de afgelopen editie hebben opgebouwd. Het draait uiteindelijk allemaal om gezelligheid en aan dat principe houden we vast.”