Het is inmiddels algemeen bekend dat tennissers die geregeld competities of toernooien spelen, langer lid blijven van een tennisvereniging. ALTC DDV uit Amsterdam (1650 leden) heeft die drempel flink verlaagd. De interne laddercompetitie is daar gekoppeld aan een speciale app die je automatisch eens per twee weken indeelt voor een competitiewedstrijd tegen een tennissers van gelijk niveau. Het aantal spelers dat in wedstrijdverband tennist is hierdoor verdubbeld.
De laddercompetitie van de Amsterdamse club onderscheidt zich doordat tennissers niet zelf meer hoeven te zorgen dat zij uitgedaagd worden of dat zij zelf iemand uitdagen. Het systeem van Sportconnexions koppelt de 110 tennissers die zich aangemeld hebben voor de competitie automatisch aan tennissers van gelijk niveau. Het enige dat de spelers nog moeten doen is een datum prikken. “Via de app of de website worden de contactgegevens uitgewisseld en plan je samen een geschikt moment”, vertelt Karina Tiekstra, bestuurslid werving en behoud bij DDV. “Aan de hand van de voorkeuren die de tennissers linken aan hun profiel koppelt het systeem geschikte tennissers aan elkaar. Daarnaast kunnen spelers zich ook tussentijds aanmelden en krijgen zo automatisch een plekje op de ladder.”
Betere clubrelatie
Het systeem draagt eraan bij dat tennissers het meer naar de zin hebben op de club en zodoende langer lid blijven. Tiekstra: “Een aantal jaren geleden bloedde de interne laddercompetitie een beetje dood. Vooral omdat de tennissers tegen veel dezelfde tegenstanders speelden. Terwijl deze competitie een ideaal middel kan zijn om leden met elkaar in contact te laten komen. Nu we het hebben gekoppeld aan het systeem spelen tennissers gedurende het seizoen tegen veel verschillende tegenstanders. Op die manier leren steeds meer tennissers elkaar kennen en ontstaat er reuring. Het tennisplezier dat daaruit voortvloeit zorgt voor een betere relatie met de vereniging.”
Email voldoende
De club hoefde er weinig moeite voor te doen om de digitale omgeving bekend te maken bij de leden. “Een mailtje was voldoende” En bij onze club gaan veel meer zaken digitaal, dus voor weinig mensen is het nieuw. Doordat de module ook gewoon via de computer te raadplegen is maken we het voor iedereen toegankelijk. Dus ook voor de mensen die niet zo handig zijn met een smartphone. Ik denk dat de verdubbeling van het aantal inschrijvingen wel aangeeft dat het werkt.”