Sponsoring in natura

Verenigingen zijn altijd op zoek naar geld. Maar daarmee leggen ze zichzelf ongewild een beperking op. Want hiermee is de kans groot dat sponsoring in de vorm van tijd of natura over het hoofd gezien wordt. Terwijl dat voor sponsors vaak een aantrekkelijke optie is.

Bedrijven geven nu eenmaal makkelijker hun diensten weg dan hun winst. Voor schilder-, timmer- of installatiewerk kan een club zich bijvoorbeeld prima wenden tot het lokale bedrijfsleven. En ook voor de administratie, drukwerk, vervoer, kleding en sportmaterialen kan daaraan gedacht worden.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Fondsen werven kan op drie manieren: gewoon geld vragen, geoormerkt geld vragen voor bij naam genoemde activiteiten of sponsoring in natura vragen. En dat laatste is voor bedrijven vaak het meest aantrekkelijk, zeker als ze de gelegenheid krijgen het moment van leveren naar eigen believen in te vullen. Dan gebruiken ze ‘stille’ uren, wanneer het wat rustiger is. Het heet tegenwoordig ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’, en blijkt ook een positieve uitwerking te hebben op het beeld van het bedrijf bij de medewerkers en de omgeving.

Materiële wensen

Van verenigingen vraagt sponsoring in natura een creatief sponsorbeleid, waarbij op een andere manier naar de begroting moet worden gekeken. Met een goede aanpak kunnen de nodige begrotingsposten namelijk worden weggestreept. Neem voor het komende seizoen eens een lijst op in de begroting van alle materiële wensen.  Druk ze uit in commerciële waarde en ga langs bij een vooraf geselecteerde groep bedrijven die deze diensten leveren. Biedt ze een aantrekkelijke sponsorpositie, die gelijk staat aan wat geldsponsors ook krijgen. De meest geschikte manier is vanzelfsprekend leden van de vereniging hun eigen werkgever te laten benaderen. Vrijwel zeker haal je zo in korte tijd meer op dan je ooit aan geld zou ontvangen.

Helaas is het alleen mogelijk om vanuit Nederland een reactie te plaatsen.