Bal op voorgrond net

TV Forescate biedt Zomer Challenge en uitgebreid vervolgaanbod

Om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met tennis en padel, is de Zomer Challenge het ideale middel gebleken. Het compacte lidmaatschap van drie of vier maanden was in 2020 ongekend populair. Ook TV Forescate organiseerde vorig jaar een zeer succesvolle Zomer Challenge en hoopt dit jaar op dezelfde manier een mooi aantal nieuwe leden te mogen verwelkomen.

Xander van der Klaauw is bestuurslid ‘Leden’ bij TV Forescate. Hij licht de succesformule van hun Zomer Challenge van vorig jaar toe. “Onze Zomer Challenge duurde van 1 juni tot en met 31 augustus, maar we begonnen eind april al met de voorbereidingen. We informeerden de lokale krantjes, bereidden de communicatie naar de deelnemers voor en we zorgden dat er voldoende trainers zouden zijn. Daarna konden we meteen van start.”

Integreren

Een Zomer Challenge-lidmaatschap is een ideale manier om in de zomermaanden een compleet pakket aan te bieden, inclusief lessen en/of clinics en deelname aan toernooien en eventueel een afsluitend evenement. Recente versoepelingen van de Corona-maatregelen bieden daar deze zomer steeds meer mogelijkheden voor. TV Forescate bood vorig jaar ook een compleet pakket aan, vier groepslessen waren onderdeel van het lidmaatschap. “Zo leren deelnemers de basistechniek of kunnen ze hun kennis opfrissen. Omdat ze in een groepje zitten, leren ze anderen kennen en integreren ze sneller in de vereniging. Daardoor is de kans groter dat ze blijven hangen.” Forescate gaf het pakket overigens de naam Zomer Challenge Plus mee. Want wie het wilde, bijvoorbeeld vanwege eerdere deelname aan de Zomer Challenge, kon ook kiezen voor een eenvoudige versie, alleen gericht op vrij spelen.

Uiteindelijk kozen ongeveer evenveel mensen voor het volledige pakket als voor de eenvoudige versie. En van de in totaal 159 deelnemers besloot liefst 40 procent lid te blijven. “Een heel goede score”, aldus Van der Klaauw. “De Zomer Challenge is een mooi instrument om direct leden te werven, maar het is ook een verlenging van het beschikbare sportaanbod. Hockeyers en voetballers die in de zomerstop gewoon een balletje willen slaan en niet direct de ambitie hebben om lid te worden, maken toch kennis met de club. Als ze ooit willen gaan tennissen, kennen ze de vereniging al.”

Focus op dertigers en veertigers

Net als vorig jaar vormen de dertigers en veertigers ook deze zomer de voornaamste doelgroep voor TV Forescate. Vooral zij ontbreken namelijk nog in het ledenbestand. “We hebben onze communicatie nog meer op hen gericht en laten activiteiten voor de jeugdleden achterwege, want zij zijn al ruimschoots vertegenwoordigd.” Die communicatie heeft gewerkt, mede met behulp van de promotiematerialen van de KNLTB. Met 125 deelnemers is weer een grote groep bereikt en TV Forescate hoopt er opnieuw veel leden aan over te houden. “Er zijn nu minder beperkingen, dus we kunnen meer activiteiten organiseren. Anderzijds mag iedereen straks gewoon weer hockey- of voetbalwedstrijden spelen. Als 30 procent van de deelnemers lid wordt, zijn we hartstikke blij.”

Aan het vervolgaanbod zal het in ieder geval niet liggen. Er zijn drie keuzes: van september tot en met december hoeven nieuwe leden één maand niet te betalen, ze mogen een introducé meenemen of ze krijgen een gratis privéles. “De meeste mensen zijn al enthousiast door het zomeraanbod. Dit vervolgaanbod is vooral om de twijfelaars nog een duwtje in de rug te geven.”

Blijven activeren

Als vereniging met een succesvolle Zomer Challenge, weet Van der Klaauw inmiddels waar te beginnen. “De KNLTB heeft een draaiboek klaarliggen dat voor iedere vereniging te gebruiken is. Ook heeft de bond administratiesystemen waarmee je bijvoorbeeld gericht mails kunt sturen aan mensen die je wil bereiken of die bijhouden hoe vaak mensen tennissen. Vervolgens moet je mensen blijven activeren en hen zoveel mogelijk kennis laten maken met anderen op de club. Je wil dat de Zomer Challenge-deelnemers zo snel en gemakkelijk mogelijk hun plekje vinden.”

Wil je met jouw vereniging nog meedoen met de Zomer Challenge en gebruikmaken van de ondersteuning van de KNLTB, waaronder de promotiemiddelen? Kijk dan op https://www.centrecourt.nl/alles-voor-verenigingen/werven-van-nieuwe-leden/zomer-challenge/