TV Woubrugge laat jeugd eigen ‘Chill-toernooi’ organiseren

TV Woubrugge

Leden van TV Woubrugge tussen de veertien en achttien jaar vielen in het verleden vaak tussen wal en schip; te oud om aan de jeugdtoernooien mee te doen en te jong om met de senioren te spelen. Daar moest een oplossing voor komen en daarom werd zeven jaar geleden het Chill-toernooi bedacht. Speciaal voor middelbare scholieren kwam er een evenement bij de tennisvereniging dat zij bovendien zelf organiseerden.

Voor en door de jeugd

Een belangrijke voorwaarde van TV Woubrugge om het Chill-toernooi te organiseren, was dat de jongeren zélf nauw betrokken zouden zijn bij de totstandkoming. “Er is altijd één ouder die de supervisie heeft en de jongeren aanstuurt”, zegt Daniek de Groot, hoofd van de zogenaamde Chill-commissie. “De reden dat jongeren het toernooi zelf organiseren, is dat zij zelf het beste weten wat ze willen. Als zij er niet bij betrokken zijn, zou het helemaal niets worden. Het motto was ook altijd ‘voor de jeugd, door de jeugd’.

Alle jeugdleden van de tennisvereniging mogen niet-leden meenemen naar het toernooi, waardoor het evenement altijd goed bezet is. “We hebben elk jaar meer deelnemers, dus er zit een stijgende lijn in”, aldus De Groot.

Promotie via WhatsApp

Volgens het pas 17-jarige commissielid is het voor de continuïteit van belang dat de organisatie van het toernooi staat en er voldoende sponsors zijn. “Het belangrijkste is echter de reclame die je maakt voor het toernooi. Je moet het goed onder de aandacht brengen. Dat doen wij tegenwoordig vooral via social media. We maken altijd een WhatsApp-groep aan en nodigen daar mensen voor uit. Maximaal honderd personen maken deel uit van die groep en hen nodigen we allemaal uit voor het Chill-toernooi. Verder is het zo dat jongeren vooral elkaar enthousiast maken.”

Mond-op-mond-reclame blijkt toch nog steeds een effectieve methode, ondanks dat jongeren tegenwoordig veel tijd op hun smartphone besteden. “Als mensen zien dat je een leuke tijd hebt bij het organiseren van het toernooi of tijdens het toernooi zelf, dan bereik je vanzelf ook andere jongeren. Wij laten dat via onder meer Facebook, Twitter en Instagram zien. We maken filmpjes en foto’s en delen die via social media omdat de jongeren daar veel tijd aan besteden. Laat zien dat het leuk is.”

Meer actief

De laatste editie van het Chill-toernooi op 18 april kende 46 deelnemers. Zij speelden in de avonduren enkele partijen op de tennisbanen en sloten de avond met een drankje af. Volgens De Groot zorgde het toernooi voor meer activiteit op en rond de tennisbaan in de weken na het evenement. “Na het toernooi zien we dat jongeren vaker met elkaar op tennisbaan staan en meer partijen spelen. Dat is positief voor de vereniging.”