Lokale ondernemers kleuren open dag van LTV Randenbroek

LTV Randenbroek

Beschrijving van het probleem en/of de aanleiding voor deze best practice

Veel tennisverenigingen organiseren een open dag om mensen kennis te laten maken met de club. Veelal verzorgt de vereniging wat tennisclinics en is er een mogelijkheid om je in te schrijven als lid. LTV Randenbroek vond dat iets te standaard en pakte het een stuk groter aan. De vereniging uit Amersfoort benaderde lokale ondernemers om met een marktkraam aanwezig te zijn op de open dag. Het resultaat: meer bezoekers, een verbeterde relatie met potentiële sponsors én veertig nieuwe leden.

Beschrijving van de oplossing die heeft geleid tot deze best practice

De moeder van het idee is Natalie Mulder. Zij regelt voor LTV Randenbroek de activiteiten als het gaat om ledenwerving en –behoud. “Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe leden én nieuwe sponsors”, begint Mulder. “We wilden iets meer doen dan alleen een open dag organiseren voor potentiële leden. Het leek mij ontzettend leuk om het te combineren met een soort markt met kraampjes. Zo creëer je levendigheid op de club. Met zo’n markt komt er automatisch meer publiek naar je evenement en voor de ondernemers is het interessant omdat zij zichtbaar zijn bij een grote groep mensen. De club had zelf ook een kraampje waar mensen zich konden aanmelden voor een proefcursus of direct lid konden worden.”

Voor slechts € 15,- konden bedrijven zich inschrijven voor de open dag. Veertien (vooral kleine) ondernemers meldden zich aan. “We wilden het instaptarief zo laag mogelijk houden”, beredeneert Mulder. “De club zorgde voor de bekendheid van de open dag door lokale media te benaderen en online actief te zijn.”

Uiteraard werd ook het spelelement niet vergeten tijdens de open dag. De tennistrainer van de club verzorgde tennisclinics en daarnaast werden de clubkampioenschappen gehouden.

Beschrijving van het resultaat voor de vereniging van deze best practice

Ondanks de ijzige kou bezochten boven verwachting veel mensen het tenniscomplex van Randenbroek. Niet alleen aan de kraampjes van de meeste ondernemers was het druk; ook de laptop van de vereniging maakte overuren. Liefst veertig nieuwe leden maakte gebruik van het proefaanbod of schreven zich meteen in als lid. “Je kan wel spreken van een zeer geslaagde dag. Iedereen was tevreden. Er hebben meteen al vier bedrijfjes gezegd volgend jaar weer mee te doen. Zo’n dag is natuurlijk altijd goed voor de banden met de ondernemers. Nieuwe sponsors heeft het niet opgeleverd, maar de relatie is wel verbeterd. En wat betreft onze eigen kraam; ik denk dat we volgend jaar maar een extra laptop moeten inzetten.”

Met de veertig nieuwe leden heeft Randenbroek de ledendaling van de laatste jaren weten te stoppen. En voor de toekomst ligt wellicht een uitbreiding van het sponsoraantal in het verschiet.