‘Driegangenmenu’ stopt ledendaling bij TV Nieuwkoop

TV Nieuwkoop

Beschrijving van het probleem en/of de aanleiding voor deze best practice

De KNLTB heeft verschillende stappenplan opgesteld om zowel leden te werven als te behouden voor je tennisclub. TV Nieuwkoop had te maken met lichte terugloop in het ledenaantal. Om deze dalende lijn te stoppen besloot de vereniging de stappenplannen van de KNLTB om leden te werven en te behouden te volgen. Dat leverde een aantal originele ideeën op met uiteindelijk het resultaat waar het op hoopte: het tegenhouden van de ledendaling.

Beschrijving van de oplossing die heeft geleid tot deze best practice

De kers op de taart van het wervingsplan van TV Nieuwkoop was het zogenoemde ‘Maak kennis met tennis-menu’: een figuurlijk driegangenmenu om nieuwsgierige tennissers via drie stappen lid te maken van de vereniging. Hierbij werd onder andere het stappenplan voor Tennis met een kennis gevolgd.  “Het menu is voortgekomen uit onze Maak kennis met tennis-actie”, zegt Neeltje Schrofer, lid van de introductiecommissie van TV Nieuwkoop. “Voor € 25,- konden mensen vijf weken tennissen. Een laagdrempelige manier om mensen kennis te laten maken met tennis. Het liep zo goed dat we dit principe hebben uitgebreid. Als ‘voorgerecht’ organiseren wij aan het begin van het seizoen een dag waarop bestaande leden een kennis mee mogen nemen om te kijken of diegene tennis leuk lijkt. Vervolgens kunnen deze nieuwelingen als ‘hoofdgerecht’ kiezen om voor € 25,- vijf weken te komen tennissen. Als ‘dessert’ is het daarna mogelijk om voor € 100,- lid worden.”

Ook aan het behoud van leden wordt gedacht bij Nieuwkoop. Schrofer: “Eens per seizoen organiseren wij een mixavond waarbij personen uit alle lagen van de club tegen elkaar tennissen. Dus leden, vrijwilligers, bestuurders; noem het maar op. Op die manier leert iedereen nieuwe mensen kennen en wordt de binding met de club versterkt. Daarnaast nemen wij met de leden die hun lidmaatschap opzeggen contact op om te kijken of de club toch iets kan betekenen.”

Beschrijving van het resultaat voor de vereniging van deze best practice

Met het smakelijke driegangenmenu riep Nieuwkoop de ledendaling van de laatste jaren een halt toe. Het afgelopen seizoen zijn dertig personen begonnen aan het voorgerecht en werden er aan het einde 24 lid. “Daar zijn wij tevreden over”, beaamt Schrofer. “De daling is gestopt. Wij zouden graag nog meer activiteiten organiseren, maar de jaarkalender zit al bomvol. Daar kan weinig meer tussen. Wij doen veel voor onze leden en dat blijven wij doen.”

Wil jij op jouw vereniging ook aan de slag met het behouden en of werven van leden?  Bekijk dan hier de stappenplannen voor ledenwerving en ledenbehoud Tijdens het KNLTB Jaarcongres werd met een workshop ook aandacht besteed aan dit thema. Bekijk hier de presentatie.