Clubfit 2.0 in Dordrecht leidt tot veel nieuwe leden

Sportbedrijf Dordrecht

Beschrijving van het probleem en/of de aanleiding voor deze best practice

In Dordrecht kunnen de inwoners die willen tennissen, kiezen uit zeven verenigingen. Deze clubs hadden de afgelopen jaren allemaal - net zoals de landelijke trend - te maken met een afname van het ledenaantal. Die afname en de ‘nieuwe’ gezamenlijke sportpromotor tennis waren redenen om gezamenlijk in actie te komen.

Beschrijving van de oplossing die heeft geleid tot deze best practice

Om de afname van het ledenaantal tegen te gaan, besloten de tennisclubs DLTC, Dash’35, CC, Dubbeldam, Racing Club Dordrecht, Thialf en Oranje Wit samen te werken met het Sportbedrijf Dordrecht en de KNLTB. Samen gingen zij de tennissport in Dordrecht promoten middels een gezamenlijk Sportpromotieplan. Dorus Wolfert van Sportbedrijf Dordrecht legt uit wat ze gedaan hebben. “Wij zijn langs alle zeven verenigingen gegaan en hebben bekeken wat de gezamenlijke behoefte is. Er bleek een behoefte aan seniorenleden te zijn.”

Onder leiding van de sportpromotor tennis besloten de Dordtse tennisverenigingen om het reeds bestaande Clubfit tennis (een concept uit Dordrecht waarbij de vereniging 45+ers op een laagdrempelige manier de kans biedt om (weer) te tennissen) door te ontwikkelen. Dat leidde tot ‘Clubfit 2.0 samen staan we sterk’.

‘Clubfit 2.0’ is een kennismakingspakket voor volwassenen en omvat vijf tennislessen: vier lessen in groepsverband (één per week) en een gezamenlijke afsluitende activiteit. Wolfert: “Samen hebben we een tennisrooster opgesteld met beschikbare tijden van tennisleraren en banen van de verschillende clubs. Het fijne was dat de deelnemers zo van meerdere verenigingen een indruk op konden doen. Er werden groepjes van 6 tot 8 mensen gemaakt en zij konden zich inschrijven op de verschillende dagen. Ook konden enkelingen aansluiten bij andere groepjes als dat beter uitkwam.”

Deelnemers betaalden €20,- en hier was gebruik van alle materiaal bij inbegrepen. Na de introductieperiode kregen alle deelnemers de mogelijkheid door te stromen binnen één van de deelnemende verenigingen naar keuze.

Beschrijving van het resultaat voor de vereniging van deze best practice

Van de 55 deelnemers hebben uiteindelijk 45 tennissers een lidmaatschap afgesloten bij een club. Daar is Wolfert tevreden over. “Een vervolg zit er zeker in. In het voorjaar starten we een nieuwe ronde en hierin betrekken we ook de jeugd. Ik gok wel op zo’n honderd deelnemers in het voorjaar!”