TV De Cromme Bal actief op social media

Best practice door: TV De Cromme Bal

Beschrijving van het probleem en/of de aanleiding voor deze best practice

TV De Cromme Bal is sinds vorig jaar actief op het gebied van social media. “Wij hadden een clubblad dat tien keer per jaar uitkwam. Toen het contract met de leverancier van het kopieerapparaat afliep, zijn we gaan nadenken: hoe gaan we verder?”, vertelt Vriese. 

Beschrijving van de oplossing die heeft geleid tot deze best practice

Het is kostentechnisch interessant om meer online met je leden te communiceren. We hebben daarom gekozen voor een mix van communicatiemiddelen. We hebben nu een papieren glossy met achtergrondverhalen, die drie keer per jaar uitkomt. Daarnaast hebben we de website, waar alle informatie op te vinden is van inschrijvingen voor toernooien tot kantinediensten. Verder zijn we actief op Twitter en Facebook.

Dat zijn goede kanalen om makkelijk en snel te communiceren. Bijvoorbeeld dat er foto’s online staan van het ouder-kindtoernooi, of dat er een nieuwsbericht op de clubsite staat. Deze winter bleek social media ook erg handig toen de banen niet bespeelbaar waren met de sneeuw. Je kunt dit ook op de site zetten, maar mensen gaan daar uit zichzelf niet snel heen. Als je op Twitter of Facebook een bericht plaatst, komt dit in de timeline van je volgers of fans. zo kun je hen makkelijk bereiken, helemaal gezien het feit dat steeds meer mensen een smartphone hebben.” 

Beschrijving van het resultaat voor de vereniging van deze best practice

De Cromme Bal heeft tijdens het open toernooi heel wat tweets en berichten geplaatst. Het is echter de uitdaging om de social media-kanalen ook buiten de evenementen om aantrekkelijk te houden. “Het is leuk, zo’n Facebook-pagina, maar je moet wel wat te melden hebben. Zo heb ik mezelf als voorzitter de verplichting opgelegd om twee keer per maand een item aan te leveren vanuit het bestuur”.

Inmiddels zorgen meerdere enthousiaste vrijwilligers voor het beheer van de social media-kanalen van de vereniging uit Krommenie. “Het aantal volgers en likes is groeiende”, stelt Vriese. “Al is dit niet het primaire doel; het gaat erom dat je deze kanalen gebruikt om te communiceren met je leden. Wij willen een bloeiende vereniging zijn waarin we met elkaar in gesprek komen en blijven.” 

Helaas is het alleen mogelijk om vanuit Nederland een reactie te plaatsen.