Sponsorbeleid

Sponsoring is een mooie manier om extra inkomsten te genereren voor de vereniging. 

Wanneer is een sponsorbeleid nodig?

Heeft jouw vereniging alleen extra geld nodig voor bepaalde activiteiten of is er structureel behoefte aan meer financiële armslag? Het antwoord op deze vraag bepaalt veel. Geld voor bepaalde activiteiten kan met éénmalige acties zoals een loterij worden verkregen. Bij een structurele behoefte is het echter zeer raadzaam een sponsorbeleid op te stellen en uit te voeren.

Succesvol sponsorbeleid

Het opstellen en uitvoeren van een succesvol sponsorbeleid bestaat uit zes stappen:

  1. Oriënteren en overwegen;
  2. Sponsorbeleid formuleren;
  3. Ontwerpen en testen;
  4. Voorbereiden en plannen;
  5. Werven en communiceren;
  6. Beheren en investeren

Via onderstaand aangeboden pdf vind je een uitwerking van deze zes stappen.



Donateur, fonds of sponsor

Donateur: Iemand die (financieel of in natura) geeft zonder dat er een vergelijkbare prestatie tegenover staat;
Fonds: Een organisatie die geld geeft aan een maatschappelijk doel;
Sponsor: Een bedrijf dat geld, producten of diensten schenkt en daarvoor een tegenprestatie verwacht, bijvoorbeeld in de vorm van reclame.

Richtlijnen sponsoring

Een vereniging is autonoom en dus volledig vrij om 'te versponsoren' wat ze wil tegen een zelf te bepalen prijs. Om erachter te komen of een prijsstelling reëel is, kunt u bij een buurtvereniging informeren wat zij bijvoorbeeld voor een reclamebord vragen.

Voor reclameborden en kleding gelden wel richtlijnen.

Reclameborden

Afmeting: 3 meter lang bij 1 meter hoog
Kleur: Langs de lange kant van de baan zijn er geen voorschriften voor kleur. Op de korte kant van de baan geldt volgens de tennisspelregels dat de kleur niet hinderlijk mag zijn voor de speler. Vandaar dat op die plek veelal groene winddoeken hangen.

Kleding

De kleding van een speler tijdens het inspelen en de wedstrijd moet voldoen aan de reclamecode. Daarin staan (o.a.) de maximale grootte en aantal logo’s die op de kleding zijn toegestaan.

Regels voor reclame-uitingen op kleding

Tips & trucs

  1. Denk bij sponsoring niet meteen aan een geldboom, juist ook de producten en diensten kunnen waardevol zijn;
  2. Laat (bestaande) zitbanken sponsoren door bijvoorbeeld financiële banken in de omgeving. In ruil komt er een mooi uniform plaatje op te staan van het bedrijf;
  3. Maak in het clubhuis of naast baan 1 een mooie (gesponsorde) zuil met eenvormige gesponsorde borden, zodat het een mooi geheel vormt;
  4. De meeste tennisparken hebben perkjes, gazonnetjes en bloembakken. Laat deze aanleggen en/of onderhouden door het plaatselijke hoveniersbedrijf. In ruil komt er een mooi bordje in te staan met zijn naam of logo;
  5. Vraag de plaatselijke bakker niet om geld, maar vraag naar zijn onverkochte voorraad (op zaterdagnamiddag). Verkoop vervolgens tegen gereduceerd tarief zijn worstenbroodjes aan de leden tijdens de zaterdagavondborrel, de competitie of tijdens een toernooi. De naam van de bakker mag natuurlijk best bij de schaal vermeld staan;
  6. Laat tijdens een clubfeest of een groot toernooi een modeshow organiseren door de plaatselijke sport- of kledingwinkel. Een van tevoren afgesproken percentage van de verkoop is voor de vereniging. Dit zelfde principe is toe te passen op een tennisclinic van de plaatselijke racketverkoper;
  7. Sluit contracten af voor langer dan één jaar. Zogenaamde dakpanconstructies waarborgen de inkomsten voor de vereniging. Zorg er dan dus voor dat niet alle contracten tegelijktijdig aflopen.

Helaas is het alleen mogelijk om vanuit Nederland een reactie te plaatsen.