De ontwikkeling van jonge sporters als uitgangspunt

Istvan Balyi onderscheidt zeven fases in de ontwikkeling van de sportende mens. Trainers en coaches moeten goed weten wat ze hun sporters kunnen aanbieden, om aan te sluiten bij de behoeften, mogelijkheden en belastbaarheid van met name jonge sporters.

  1. Actieve start (0-6 jaar): bij heel jonge kinderen gaat het om basisvaardigheden van het bewegingsapparaat (kracht, coördinatie, fitheid), die tevens hun zelfvertrouwen versterken en overgewicht voorkomen. Ze leren plezier te beleven aan bewegen.
  2. FUNdament (jongens 6-9, meisjes 6-8 jaar): nadruk op spel en plezier, niet op competitie. Alle basisvaardigheden – en nu ook snelheid – komen aan bod. Basissporten op deze leeftijd: gymnastiek, zwemmen, lopen, fietsen.
  3. Leren trainen (jongens 9-12, meisjes 8-11 jaar): de fase waarin kinderen gezien hun ontwikkeling graag veel algemene vaardigheden leren, die ze in veel sporten kunnen gebruiken. Vroege specialisatie is af te raden, om die ontwikkeling niet te beperken.
  4. Trainen om te trainen (jongens 12-16, meisjes 11-15 jaar): in deze fase kan de ‘motor’ verder opgebouwd worden met alle vaardigheden die de sport vereist, zoals duurvermogen, snelheid, kracht, coördinatie enz. Maar is het ook wenselijk sportspecifieker te gaan trainen. Rekening houden met de groeispurt is essentieel.
  5. Trainen om te presteren (jongens 16-23+, meisjes 15- 21+): het programma uit de vorige fase aanvullen met meer prestatie- en wedstrijdgerichte vaardigheden, bijvoorbeeld positiespel. Periodisering wordt nu belangrijker.
  6. Trainen om te winnen (jongens 19+, meisjes 18+): de training van alle vaardigheden, fysiek én mentaal, en de leefstijl zijn gericht op het presteren op zo hoog mogelijk niveau. Alle voorzieningen en faciliteiten zijn daarop afgestemd.
  7. Levenslang sporten: de overgang van een periode van wedstrijd- en prestatiegericht trainen naar meer recreatieve sportieve activiteiten.

Een uitgebreide beschrijving van de verschillende fases en de trainingsaanpak daarbij is te vinden op de website over Long Term Athletes Development: www.ltad.ca.

 

Helaas is het alleen mogelijk om vanuit Nederland een reactie te plaatsen.