Nieuwe aanpak jeugdlessen TV Osdorp

Best practice door: TV Osdorp

Beschrijving van het probleem en/of de aanleiding voor deze best practice

Remi van Beusekom, vanuit tennischool Tennis Op Maat al vijftien jaar actief bij TV Osdorp: "Wij willen graag kinderen in Amsterdam meer laten bewegen en tennissen. Zeker met het oog op de recente ontwikkelingen in de toename van het gewicht bij jonge kinderen, is het belangrijk om deze groep al op jonge leeftijd meer plezier in sporten te laten beleven. Op onze vereniging liepen wij tegen het volgende probleem aan: de kinderen -én hun ouders- kennen elkaar onvoldoende. Zij komen vaak van verschillende scholen. In de oude situatie kenden ze alleen de zeven kinderen uit hun eigen groepje. Daardoor bleek het lastig voor de kinderen om buiten hun wekelijkse uurtje les op het tennispark af te spreken. We wilden de mogelijkheid bieden om vaker te trainen, maar dit wel betaalbaar te houden."

Beschrijving van de oplossing die heeft geleid tot deze best practice

Van Beusekom: "In onze nieuwe aanpak zijn we afgestapt van het principe van trainen in groepen van zes tot acht kinderen. We bieden de kinderen vier keer per week training aan op hun niveau/leeftijd. Daarbij hanteren wij de Tenniskids niveau indeling op kleur."

Zo kan alle jeugd rood van 16.00-17.00 uur komen trainen, alle oranje en groen van 17.00-18.00  uur en alle jeugd geel van 18.00-19.00 uur.

"Iedere dag zijn er twee trainers op het park aanwezig, zij delen de groep in op niveau per baan. Er wordt klassikaal lesgegeven. Trainers lopen tijdens de trainingen rond en geven continue aanwijzingen. De lessen zijn erg actief en afwisselend."

Beschrijving van het resultaat voor de vereniging van deze best practice

"Deze nieuwe aanpak biedt veel voordelen. Je hoeft als trainer geen 'nee' meer te verkopen omdat je geen plek meer hebt en dat levert veel nieuwe jeugdleden op. Je kunt ze makkelijk plaatsen binnen de bestaande groepen. Contact is zo gemaakt. Per week zijn er veel meer kinderen op het park. Ze hebben meer contact met elkaar en met de vereniging. Zo komt 65% eens per week trainen, 25% twee keer per week, en maar liefst 10% drie of vier keer per week. Iedere dag vier banen vol met kinderen, die lessen, plus vaak nog een of twee banen met kinderen die vrij spelen. Na de les blijven ze langer hangen, ze vinden het gezellig en gaan eerder met elkaar spelen. Hierdoor komt er een betere sfeer op het park. Kleine groepjes geven soms meer botsingen in een groep. Kinderen vinden in een grotere groep sneller een tennisvriend."

Voor de tennisleraar is het een stuk makkelijker geworden. "Je hebt geen stress meer bij het indelen van de lessen en je bespaart tijd. Bovendien kan je eenvoudig een proefles aanbieden aan geïntereseerden."