KNLTB Wedstrijdtennis Websitebanner 1200X600 022

84 nieuwe leden dankzij ledenwervingsactie op open dag TVZ 750

TVZ 750 heeft op één dag 84 nieuwe leden aan zich weten te binden; een scenario waar menig tennisvereniging jaloers op zal zijn. De Zwolse tennisclub heeft dit bewerkstelligd door een spotgoedkoop lidmaatschap aan te bieden aan iedereen die aanwezig was op de open dag. “Wat geld betreft leveren deze nieuwe leden niks op voor de club,” zegt voorzitter Lambert Seine. “Maar als ze tennis leuk genoeg vinden, komt dat in de komende jaren wel.”

Van flyeren naar digitaal en weer terug

TVZ 750 uit Zwolle kent al een lange wervingshistorie. 3 à 4 jaar geleden werd al eens geprobeerd nieuwe leden te trekken met een lidmaatschap voor half geld. Seine: “Dat was best succesvol. We haalden toen binnen twee maanden ongeveer 119 nieuwe leden binnen. En het leukste daarvan was dat 90 leden ook echt zijn blijven hangen. Die actie was dus erg geslaagd, maar na een jaar was het effect uitgewerkt. Andere clubs zijn de actie gaan overnemen, omdat ze zagen dat het succes had. Er kwam dus meer concurrentie. We kregen er nog wel mondjesmaat wat leden bij, maar niet meer zoveel als eerst.”

Vorig jaar besloot TVZ 750 dan ook om de hele ledenwerving digitaal aan te pakken. Seine: “Dat is meer van deze tijd natuurlijk. We hadden verwacht dat het best wel wat kon opleveren, maar uiteindelijk was het heel teleurstellend. Dus we zijn weer teruggegaan naar de ‘ouderwetse’ manier: flyeren.” In de week voorafgaand aan onze open dag heeft de club uit Zwolle op die manier een nieuwe actie gepromoot. Seine: “We hadden besloten dat iedereen die zich op de open dag inschrijft voor een heel jaar lang lid wordt voor 25 euro. Deze actie was alleen geldig op de open dag en dit heeft dus 84 nieuwe leden opgeleverd.”

Goedkoop kennis maken met tennis

Seine erkent dat een lidmaatschap van 25 euro de club zelf niks oplevert. “Als je kijkt naar wat een ledenwervingsactie kost, schieten wij er eigenlijk bij in. Maar we leven in een tijd dat je heel veel uit de kast moet halen om nieuwe leden binnen te halen. En wat is er nou leuker dan voor slechts 25 euro op een laagdrempelige manier kennis te maken met de sport? Het eerste jaar kost ons geld, dat realiseren we ons, maar als we niks doen, hobbelen we alleen maar achteruit.”

Uiteindelijk hoopt Seine natuurlijk dat een groot deel van deze nieuwe leden lid blijft na het eerste jaar. “Ze hebben dan een jaar lang goedkoop kennis mogen maken met de sport en we hopen dat ze zowel de sport als de vereniging leuk genoeg vinden om te blijven hangen.” Om ervoor te zorgen dat de leden zich thuis gaan voelen op de vereniging, nodigt Seine ze een keer uit voor een infoavond. “Daar krijgen ze dan wat meer informatie over onze vereniging. Verder willen we gedurende het jaar deze nieuwe leden volgen om te kijken of ze ook aan spelen toekomen. Zo niet, dan gaan we ze actief zelf proberen te koppelen aan een tennispartner.”

Seine denkt dat deze actie op een gegeven moment ook opgepakt gaat worden door andere clubs, want dit is een mooie manier om mensen kennis te laten maken met deze mooie sport. Hij geeft als tip aan deze clubs dat een dergelijke actie het beste werkt met een deadline. “Het moet een duidelijk begin en eind hebben. In ons geval was het dus één dag en dat helpt. Een langlopende actie is lastiger. Daarmee trek je mensen minder snel over de drempel.”