Gymdocenten geïnspireerd door Tenniskids@school

Ruim honderd gymdocenten uit heel Nederland kwamen eind juni bijeen tijdens de Gelre Papendaldagen. Een van de speerpunten van het evenement was Tenniskids@school, het geven van tennislessen op basis- en middelbare scholen. Tennisleraar Hans Jorna gaf het gezelschap een inspirerende clinic waarmee de docenten zelf tennistrainingen van niveau kunnen geven tijdens de gymlessen.

Op uitnodiging van KVLO (Koninklijke Vereniging van Leraren Lichamelijke Opvoeding) deelde Jorna zijn ervaringen over Tenniskids@school. Centraal stond hoe je als gymdocent een grote groep onervaren tieners op een gestructureerde manier een goede tennisles kunt geven in een gymzaal of op de tennisbaan. De aanwezige sportdocenten kwamen voornamelijk uit het voorgezet onderwijs. “Docenten geven vaak aan dertig kinderen tegelijk les. Het is best lastig om alle dertig kinderen een goede tennisles te geven”, weet Jorna. “Het begint met het analyseren van het niveau van de tennissers. Vaak hebben de meeste kinderen geen ervaring met tennis, dus begin je met laagdrempelige oefeningen als slaan tegen een muur en ballen op korte afstand naar elkaar overspelen. Voor kinderen uit groep 3 is dat natuurlijk weer anders, daar leg je de lat nog iets lager.”

Om een grote groep geboeid te houden moet je volgens Jorna creatief zijn met de mogelijkheden. “Door de zaal of de tennisbaan op te delen in kleinere veldjes en te spelen in dubbels kun je al gauw veel tennissers bedienen. Je kunt daarna uitdagende oefeningen uitzetten waarbij er doorgedraaid wordt, zodat de kinderen steeds tegen andere tennissers spelen. Het uitgangspunt moet blijven dat zij in aanraking komen met wedstrijdtennis.”

Verkeerde hand

Jorna gebruikt een trucje om de docenten te laten beseffen hoe het voelt een onervaren tennisser te zijn. “Ik laat de docenten tennissen met hun verkeerde hand, zodat zij ervaren hoe een onervaren tiener zich voelt. Zo kunnen zij hun oefeningen nog beter afstemmen op het niveau. Clinics zoals deze bestaan voor negentig procent uit tennis en slechts tien procent besteed ik aan uitleg. Door het simpelweg te doen leren de gymdocenten het meeste. En die aanpak werkt, want de reacties van de docenten waren stuk voor stuk enthousiast.”

Kansen voor ledenwerving

Zo krijgen docenten dus de nodige ‘tools’ aangereikt om zelf uit de voeten te kunnen met Tenniskids@School. Het biedt allemaal alleen maar meer vertrouwen voor verenigingen dat Tenniskids@School een heel goed middel is om kinderen in aanraking te laten komen met de tennissport. En als scholen bij jouw vereniging in de buurt er nog niks mee doen, kun je ze zeker ook zelf benaderen. Je kan in overleg met scholen en eventueel met de gemeente bekijken hoe tennis tijdens de gymles het beste aangeboden kan worden en er als club zelf een vervolg aan geven. Wellicht biedt je na tennis op school een les aan op de club, zodat de kinderen ook dat ervaren. En misschien kunnen lessen van de school sowieso op het tennispark plaatsvinden. Zo kan Tenniskids@School een belangrijk middel zijn om leden te werven. Er is een helder stappenplan voor clubs beschikbaar om dit zo goed mogelijk aan te pakken.

Voor tennisleraren die nog weinig ervaringen hebben met Tenniskids@School, is er een gratis workshop. Daar leer je onder meer hoe je omgaat met het materiaal, hoe je aantrekkelijke lessen verzorgt en hoe je het traject op school een succesvol vervolg kan geven op de verenging. De cursus is 2 PO-punten waard.