Nieuwe campagne Hartstichting rookvrije sportclub: ‘zien roken, doet roken’

Steeds meer tennisverenigingen besteden aandacht aan het rookvrij maken van de accommodatie. De Hartstichting zet zich in om sportcomplexen rookvrij te maken. Begin mei startte het de campagne ‘Zien roken doet roken, maak jouw sportvereniging rookvrij’, die te zien is op de landelijke tv en social media. Daarmee wijst de Hartstichting op het kopieergedrag van kinderen in combinatie met roken.

Vooral van personen tegen wie kinderen opkijken, zoals absolute wereldtoppers als Novak Djokovic en Roger Federer, nemen ze bepaalde zaken over. Ze willen immers net zo zijn als de beste spelers. De voorbeeldfunctie van de toppers is groot. De bewustwordingscampagne moet volwassenen doen beseffen dat ook zij een voorbeeldfunctie vervullen richting kinderen en dat roken in dat opzicht een negatief effect kan hebben. Want: ‘zien roken, doet roken’, is de opvatting van de Hartstichting.

Stappenplan

Maar wat nu als je de stelling van de Hartstichting onderschrijft en je eigen club ook rookvrij wil maken? Waar begin je dan? Verenigingen die aan de slag willen om hun sportaccommodatie rookvrij te maken, kunnen op de website van de Hartstichting een gratis stappenplan aanvragen. Zij ontvangen hiermee tips en promotiematerialen om roken op de club actief te ontmoedigen.